И снова ГРМ, помогите разобраться (Ford Econoline E350)...
И снова ГРМ, помогите разобраться (Ford Econoline E350)...
Доброго времени суток!
Помогите пожалуйста, не могу разобраться как установить метки ГРМ. Схему мне недавно добрые люди подарили, но... у меня нет никаких меток ни на блоке, ни на головках, как быть иль я чего то не понимаю.
Головки восстановленные, наплавляли и растачивали постели распредвалов. Распредвалы новые. На фото, на правом звездока правильно стоит или нет? Пришел в посылке именно в таком виде, но болт крепления не затянут. У маслонасоса корпус "поела" цепь старая, но состояние самого насоса очень даже ничего. Где метки подскажите?
Авто: Ford Econoline E350 г/в 2000 двигатель V8 PFI SOHC 16V, 5.4л
Заранее спасибо.
Помогите пожалуйста, не могу разобраться как установить метки ГРМ. Схему мне недавно добрые люди подарили, но... у меня нет никаких меток ни на блоке, ни на головках, как быть иль я чего то не понимаю.
Головки восстановленные, наплавляли и растачивали постели распредвалов. Распредвалы новые. На фото, на правом звездока правильно стоит или нет? Пришел в посылке именно в таком виде, но болт крепления не затянут. У маслонасоса корпус "поела" цепь старая, но состояние самого насоса очень даже ничего. Где метки подскажите?
Авто: Ford Econoline E350 г/в 2000 двигатель V8 PFI SOHC 16V, 5.4л
Заранее спасибо.
Арнольды - (Ford Club Wagon E350, Ford Econoline E350)
Chevrolet Express G3500 2003 - "Большой"
Chevrolet Express G3500 2001 - просто "Шеви"
Chevrolet Express G3500 2003 - "Большой"
Chevrolet Express G3500 2001 - просто "Шеви"
- Николай Пименов
- Ветеран клуба АмАвто
- Сообщения: 28351
- Зарегистрирован: 20 окт 2007, 23:03
- Откуда: Самара
Re: И снова ГРМ, помогите разобраться (Ford Econoline E350).
Скорее всего, как у любого Форда В8 с 16 клапанами:
Обратите внимание на шпоночные пазы...
(картинки 98 года если что)
Обратите внимание на шпоночные пазы...
Re: И снова ГРМ, помогите разобраться (Ford Econoline E350).
Спасибо, уже немного яснее, но все равно непонятно.
-"Обратите внимание на шпоночные пазы", что имеется в виду? пазы присутствуют, звездочки по другому не встают. подозреваю, что правая стоит неверно (задом наперед).
-угол 90 градусов между плоскостью головки и круглой меткой на звездочке?
-из схемы не могу понять как установлена нижняя звездочка.
-"Обратите внимание на шпоночные пазы", что имеется в виду? пазы присутствуют, звездочки по другому не встают. подозреваю, что правая стоит неверно (задом наперед).
-угол 90 градусов между плоскостью головки и круглой меткой на звездочке?
-из схемы не могу понять как установлена нижняя звездочка.
Арнольды - (Ford Club Wagon E350, Ford Econoline E350)
Chevrolet Express G3500 2003 - "Большой"
Chevrolet Express G3500 2001 - просто "Шеви"
Chevrolet Express G3500 2003 - "Большой"
Chevrolet Express G3500 2001 - просто "Шеви"
- Николай Пименов
- Ветеран клуба АмАвто
- Сообщения: 28351
- Зарегистрирован: 20 окт 2007, 23:03
- Откуда: Самара
Re: И снова ГРМ, помогите разобраться (Ford Econoline E350).
Правая которая с отверстиями не имеет стороны, она симметричная. А та, что с выступом - правильно, выступом вперед по ходу авто.
90 градусов - это между привальной плоскостью головка-блок и шпоночным пазом (пазом к блоку).
На коленвалу шпоночный паз под 45 градусов к горизонту, в направлении правой головки (пассажирской).
Ещё картинка:
90 градусов - это между привальной плоскостью головка-блок и шпоночным пазом (пазом к блоку).
На коленвалу шпоночный паз под 45 градусов к горизонту, в направлении правой головки (пассажирской).
Ещё картинка:
Re: И снова ГРМ, помогите разобраться (Ford Econoline E350).
5.4L Engine
To Remove:
CAUTION
Do not rotate the crankshaft or camshafts once the timing chain has been removed. Piston to valve contact may occur and cause serious engine damage. This is not a freewheeling engine.
Remove the Engine Front Cover.
Remove the crankshaft sensor ring from the crankshaft.
Rotate the crankshaft until the keyway is at the 12 o'clock position.
Install and fully tighten the special tools on both camshafts.
CAUTION
If one or both of the tensioner mounting bolts are loosened or removed, the tensioner-sealing bead must be inspected for seal integrity. If cracks, tears, separation from the tensioner body or permanent compression of the seal bead is observed, install a new tensioner.
Remove the bolts and remove the timing chain tensioners.
Remove the timing chain tensioner arms.
Remove the timing chains and crankshaft sprocket.
Remove the right and left timing chain guides.
To Install:
CAUTION
This procedure must be followed in detail or severe engine damage may occur.
Inspect the tensioner sealing bead and replace the tensioner if the bead is damaged.
Compress the tensioner plunger, using a vise.
Install a retaining clip on the tensioner to hold the plunger in during installation.
If the copper links are not visible, mark 2 links on one end and 1 link on the other end, and use as timing marks.
Install the timing chain guides. Tighten the bolts to 89 in-lbs (10 Nm).
CAUTION
Do not rotate the engine with the special tool installed or damage to the camshaft sprocket or bolt may occur.
Install the special tool on the camshaft. Slightly loosen the camshaft position aligner tools to allow slight camshaft movement.
Rotate the left camshaft with the camshaft alignment set until the timing mark is at 12 o'clock.
Rotate the right camshaft with the camshaft alignment set until the timing mark is at 11 o'clock.
Tighten the camshaft position aligner tools to maintain camshaft pre-positioning.
CAUTION
Only rotate the crankshaft counterclockwise. Do not rotate past position shown or severe piston and valve damage can occur.
Position the crankshaft so the No. 1 cylinder is at top dead center (TDC) with the special tool. The No. 1 cylinder is at top dead center (TDC) when the stud on the engine block fits into the slot in the handle of the special tool.
Install the crankshaft sprocket with the flange facing forward.
Position the lower end of the left (inner) timing chain on the crankshaft sprocket, align the timing mark on the outer flange of the crankshaft sprocket with the single copper (marked) link on the chain. Make sure the upper half of the timing chain is below the tensioner arm dowel.
NOTE: Use the camshaft alignment set to adjust the camshaft sprocket slightly to obtain timing mark if needed.
Position the timing chain on the camshaft sprocket with the camshaft timing mark between the 2 copper (marked) chain links.
Position the left timing chain tensioner arm on the dowel pin and install the left timing chain tensioner. Tighten to 18 ft-lbs (25 Nm).The left timing chain tensioner arm has a bump near the dowel hole for identification.
Remove the retaining clip from the left chain tensioner.
Position the lower end of the right (outer) timing chain on the crankshaft sprocket, align the timing mark on the sprocket with the single copper (marked) link on the timing chain. The lower half of the timing chain must be positioned above the tensioner arm dowel.
NOTE: Use the camshaft alignment set to adjust the camshaft sprocket slightly to obtain timing mark if needed.
Position the right timing chain on the camshaft sprocket. Make sure the camshaft timing mark is positioned between the 2 copper (marked) chain links.
Position the right timing chain tensioner arm on the dowel pin and install the right timing chain tensioner. Tighten to 18 ft-lbs (25 Nm).
Remove the retaining clip from the right timing chain tensioner.
Remove the special tool from the front of the camshaft.
Verify correct alignment of all timing marks.
Remove the special camshaft holding tool.
Install the crankshaft sensor ring on the crankshaft.
Install the Engine Front Cover.
To Remove:
CAUTION
Do not rotate the crankshaft or camshafts once the timing chain has been removed. Piston to valve contact may occur and cause serious engine damage. This is not a freewheeling engine.
Remove the Engine Front Cover.
Remove the crankshaft sensor ring from the crankshaft.
Rotate the crankshaft until the keyway is at the 12 o'clock position.
Install and fully tighten the special tools on both camshafts.
CAUTION
If one or both of the tensioner mounting bolts are loosened or removed, the tensioner-sealing bead must be inspected for seal integrity. If cracks, tears, separation from the tensioner body or permanent compression of the seal bead is observed, install a new tensioner.
Remove the bolts and remove the timing chain tensioners.
Remove the timing chain tensioner arms.
Remove the timing chains and crankshaft sprocket.
Remove the right and left timing chain guides.
To Install:
CAUTION
This procedure must be followed in detail or severe engine damage may occur.
Inspect the tensioner sealing bead and replace the tensioner if the bead is damaged.
Compress the tensioner plunger, using a vise.
Install a retaining clip on the tensioner to hold the plunger in during installation.
If the copper links are not visible, mark 2 links on one end and 1 link on the other end, and use as timing marks.
Install the timing chain guides. Tighten the bolts to 89 in-lbs (10 Nm).
CAUTION
Do not rotate the engine with the special tool installed or damage to the camshaft sprocket or bolt may occur.
Install the special tool on the camshaft. Slightly loosen the camshaft position aligner tools to allow slight camshaft movement.
Rotate the left camshaft with the camshaft alignment set until the timing mark is at 12 o'clock.
Rotate the right camshaft with the camshaft alignment set until the timing mark is at 11 o'clock.
Tighten the camshaft position aligner tools to maintain camshaft pre-positioning.
CAUTION
Only rotate the crankshaft counterclockwise. Do not rotate past position shown or severe piston and valve damage can occur.
Position the crankshaft so the No. 1 cylinder is at top dead center (TDC) with the special tool. The No. 1 cylinder is at top dead center (TDC) when the stud on the engine block fits into the slot in the handle of the special tool.
Install the crankshaft sprocket with the flange facing forward.
Position the lower end of the left (inner) timing chain on the crankshaft sprocket, align the timing mark on the outer flange of the crankshaft sprocket with the single copper (marked) link on the chain. Make sure the upper half of the timing chain is below the tensioner arm dowel.
NOTE: Use the camshaft alignment set to adjust the camshaft sprocket slightly to obtain timing mark if needed.
Position the timing chain on the camshaft sprocket with the camshaft timing mark between the 2 copper (marked) chain links.
Position the left timing chain tensioner arm on the dowel pin and install the left timing chain tensioner. Tighten to 18 ft-lbs (25 Nm).The left timing chain tensioner arm has a bump near the dowel hole for identification.
Remove the retaining clip from the left chain tensioner.
Position the lower end of the right (outer) timing chain on the crankshaft sprocket, align the timing mark on the sprocket with the single copper (marked) link on the timing chain. The lower half of the timing chain must be positioned above the tensioner arm dowel.
NOTE: Use the camshaft alignment set to adjust the camshaft sprocket slightly to obtain timing mark if needed.
Position the right timing chain on the camshaft sprocket. Make sure the camshaft timing mark is positioned between the 2 copper (marked) chain links.
Position the right timing chain tensioner arm on the dowel pin and install the right timing chain tensioner. Tighten to 18 ft-lbs (25 Nm).
Remove the retaining clip from the right timing chain tensioner.
Remove the special tool from the front of the camshaft.
Verify correct alignment of all timing marks.
Remove the special camshaft holding tool.
Install the crankshaft sensor ring on the crankshaft.
Install the Engine Front Cover.
302 / 289 / ex-133 turbo
- Николай Пименов
- Ветеран клуба АмАвто
- Сообщения: 28351
- Зарегистрирован: 20 окт 2007, 23:03
- Откуда: Самара
Re: И снова ГРМ, помогите разобраться (Ford Econoline E350).
Чё-то у вас в руководстве картинки как-то одна с другой не вяжутся...И шпоночных пазов нету (правда я так и не понял, есть ли они там вообще у этого мотора), даже на коленвалу (на нижней картинке).
Re: И снова ГРМ, помогите разобраться (Ford Econoline E350).
Потому что нижняя картинка это просто картинка ознакомительная, а верхняя - как выставлять ГРМ.
Коленвал ставится шпонкой вверх.
А распредвалы по меткам.
Только я текст не читал, топикстартеру рекомендую все внимательно перевести и вникнуть в тему.
CAUTION
This procedure must be followed in detail or severe engine damage may occur.
Коленвал ставится шпонкой вверх.
А распредвалы по меткам.
Только я текст не читал, топикстартеру рекомендую все внимательно перевести и вникнуть в тему.
CAUTION
This procedure must be followed in detail or severe engine damage may occur.
302 / 289 / ex-133 turbo
- Николай Пименов
- Ветеран клуба АмАвто
- Сообщения: 28351
- Зарегистрирован: 20 окт 2007, 23:03
- Откуда: Самара
Re: И снова ГРМ, помогите разобраться (Ford Econoline E350).
Насчет выставления углов - это очень точное указание, насчет ДЕТАЛЬНОГО СЛЕДОВАНИЯ ИНСТРУКЦИИ. Но всегда можно проверить - если крутить медленно и не усердствовать, ничего погнуться не успеет.
Re: И снова ГРМ, помогите разобраться (Ford Econoline E350).
Спасибо за содействие, буду пробовать.
Арнольды - (Ford Club Wagon E350, Ford Econoline E350)
Chevrolet Express G3500 2003 - "Большой"
Chevrolet Express G3500 2001 - просто "Шеви"
Chevrolet Express G3500 2003 - "Большой"
Chevrolet Express G3500 2001 - просто "Шеви"
Re: И снова ГРМ, помогите разобраться (Ford Econoline E350).
После установки цепей сначала крутить мотор вручную в том направлении в каком он крутится при работе.
Крутить за болт коленвала, не менее 2-х полных оборотов.
Крутить за болт коленвала, не менее 2-х полных оборотов.
302 / 289 / ex-133 turbo